images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120901_AndrzejJazdon_UszkodzeniaPojazdowJednosladowych_v1.jpg

dr inż. Andrzej Jazdon, inż. Jan Harmoza

Uszkodzenia pojazdów jednośladowych

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności

Warszawa 1981

ISBN 83-206-0159-2

Stron: 208

Format: trochę większy niż B5

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

5/10

 

Ocena opisowa:

Pozycja ciekawa, raczej dla koneserów niż dla przeciętnego rowerzysty, który chce się dowiedzieć nieco więcej o uszkodzeniach roweru. Książka unikalna, bowiem patrzy na jednoślady z punktu widzenia niezawodności. Niestety rowery zostały potraktowane w sposób uproszczony. Omówiono tylko najbardziej podstawowe typy mechanizmów rowerowych; przykładowo jest sporo informacji o przerzutce zewnętrznej, ale nie ma już ani słowa o przerzutce planetarnej. Osobiście poczułem dosyć duży niedosyt, bo np. omówione są typowe uszkodzenia ram rowerowych, ale nie ma już ani słowa o sposobach naprawy. Autorzy całkowicie pominęli jeden z podstawowych parametrów fizycznych rowerów, czyli masę podzespołów. Zdecydowanie za mało miejsca poświęcono danym statystycznym z ogromnej populacji rowerów, które były produkowane w zasadzie przez jedną firmę - Romet, wypuszczającą od końca lat 70-tych ponad milion sztuk rowerów rocznie. Niewątpliwie autorzy posiadają ogromną wiedzę z zakresu pojazdów jednośladowych, jednak moim zdaniem nie do końca potrafili ją należycie przekazać.

 

Spis treści:

1. Wprowadzenie

1.1. Opisy podstawowych modeli krajowych rowerów, motorowerów i motocykli

1.2. Warunki eksploatacji pojazdów jednośladowych

1.3. Kryteria jakości ekspolatacyjnej pojazdów jednośladowych

 

2. Podstawowe procesy uszkodzeń elementów pojazdów

2.1. Charakterystyka uszkodzeń elementów pojazdów

2.2. Fizykochemiczne procesy uszkodzeń

2.2.1. Proces zużycia elementów pojazdów

2.2.2. Obciążenia mechaniczne jako przyczyna uszkodzeń

2.2.3. Zużycie chemiczne elementów pojazdów

2.2.4. Inne przyczyny uszkodzeń

2.3. Wpływ warunków eksploatacji na intensywność uszkodzeń pojazdów mechanicznych

 

3. Ogólna charakterystyka uszkodzeń pojazdów jednośladowych

3.1. Częstość uszkodzeń zespołów i elementów pojazdów jednośladowych

3.2. Charakterystyka postaci uszkodzeń pojazdów jednośladowych

3.3. Ocena przyczyn uszkodzeń

3.4. Charakterystyka sposobów wykrywania i następstw uszkodzeń

3.5. Sposoby usuwania uszkodzeń

 

4. Typowe uszkodzenia rowerów i sposoby ich usuwania

4.1. Uszkodzenia układu nośnego

4.2. Uszkodzenia układu jezdnego

4.3. Uszkodzenia układu napędowego

4.4. Uszkodzenia układu sterowania

4.5. Uszkodzenia instalacji elektrycznej

4.6. Uszkodzenia osprzętu oraz dodatkowego wyposażenia rowerów

 

5. Uszkodzenia motorowerów i motocykli

5.1. Uszkodzenia układu napędowego

5.2. Uszkodzenia układów zasilania i wydechu

5.3. Uszkodzenia instalacji elektrycznej

5.4. Uszkodzenia układu nośnego

5.5. Uszkodzenia układu jezdnego

5.6. Uszkodzenia układu sterowania pojazdem oraz osprzętu

 

6. Zapobieganie uszkodzeniom

6.1. Pierwsze uruchomienie pojazdu

6.2. Rola i znaczenie okresu docierania pojazdu

6.3. Przeglądy codzienne

6.4. Przeglądy okresowe i sezonowe

6.5. Typowe niedomagania motorowerów i motocykli

6.6. Jakość wykonywanych prac obsługowo-naprawczych

6.7. Racjonalne użytkowanie pojazdów

Bibliografia

Skorowidz

 

Przykładowy cytat:

Lampa przednia powinna być tak ustawiona, aby snop światła oświetlał jezdnię w odległości co najmniej 10 m przed rowerem. W lampie przedniej są stosowane żarówki reflektorowe 6 V - 2,7 W, zaś w lampie tylnej 6 V - 0,3 W. Bardzo częstym uszkodzeniem jest przepalenie włókien żarowych, tak w żarówce lampy przedniej jak i tylnej. Trwałość żarówek, obliczona podczas badań przeprowadzanych przez autorów, wynosi dla żarówki tylnej około 2250 km, a dla żarówki przedniej 3300 km. Żarówki uszkadzają się także w wyniku pęknięcia złącza klejonego bańka szklana - metalowy, gwintowany cokół. W obu przypadkach uszkodzone żarówki należy wymienić, co nie nastręcza użytkownikowi żądnych trudności, a i koszt naprawy jest niewielki.

Inne uszkodzenia oświetlenia roweru wynikają zwykle z przyczyn eksploatacyjnych, tj. wybicie szkła lampy, pęknięcia lub wgniecenia obudowy lampy, odkształcenie uchwytu lampy itp. (upadek roweru, zderzenie lub zahaczenie). W przypadku niewielkich odkształceń obudowy lub uchwytu lampy można usunąć uszkodzenia przez prostowanie, natomiast wybicia lub pęknięcia kwalifikują uszkodzone elementy do wymiany.

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.