praca zbiorowa rower wyd. I: WydawnictwoPascal 2004 ISBN 83-7304-306-3 Stron: 432 Format: 20,5 cm x 20,5 cm |
Subiektywna ocena pozycji książkowej: 10 / 10
Ocena opisowa:
Niezwykle staranne wydanie. Mnóstwo unikalnych fotografii, starannie dobranych reprodukcji. Wspaniale dobrany, obszerny materiał. Z pewnością był to eksperyment obarczony pewnym ryzykiem: wydanie tak kolorowej, pełnej emocji książki na polskim rynku księgarskim, który po roku 1989 zajął się wydawaniem tłumaczeń pozycji anglosaskich. Ja się zwyczajnie cieszę, że mam tę pozycję i mogę do niej powracać w dowolnej chwili. Przyciąga bardzo szerokie potraktowanie tematu roweru: różne punkty widzenia, szerokie ale i wnikliwe omówienie różnych aspektów. Od historii, przez walory użytkowe, turystyczne. Nie zabrakło rozdziałów poświęconych technice czy zdrowiu. Hobby, sposób na życie, sport. Czym jest rower? Rower, to jest świat, jak mówią słowa piosenki. Nie ukrywam, że książka ta stanowiła i nadal stanowi dla mnie inspirację, niedościgniony wzór do naśladowania. Motto sekcji "Rowery" strony mslonik.pl zaczerpnąłem właśnie z tej pozycji.
Spis treści:
historia i dzień dzisiejszy
dlaczego rower?
łyk historii
rower dziś
legendy MTB
nie tylko MTB
rower na miasto
ostre koło
skladak
rowery poziome
rowery towarowe i riksze
złodzieje rowerów
kuriersi
kurier story
alleycat
jaki rower wybrać?
pogadaj z fachowcem
typy rowerów
corss country
zjazdowy
freeride'owy
enduro
dualowy
BMX
szosowy
crossowy
trekkingowy
miejski
składany
tandem
rower plus
oświetlenie
dzwonek
bagażnik
błotniki
sakwy
przyczepka
noski i SPD
różności
bidon, koszyk, licznik
w czym na rower?
spodenki, koszulka, bluza, wiatrówka, kask, rękawiczki, okulary, buty
no to start
ten pierwszy krok
ruszając z miejsca
hamowanie
o co biega w biegach?
w drogę
jezdnią, ścieżką, czy chodnikiem?
gdzie jest krawędź jezdni?
skrzyżowania
poza jezdnią
wyciąg z prawa o ruchu drogowym
wyższa szkoła jazdy
ostre zakręty
skakać każdy może
jazda w grupie
jazda w terenie
jazda w korku
rower a autobus
trąbienie
jazda awaryjna
ruch lewostronny
ten pies nie gryzie
jazda w deszczu
jazda zimą
zdrower
dobry na wszystko
kierowco, truj się sam
ryzyko wypadków i urazów
otyłość? anoreksja? dziękuję, wolę rower...
rower i seks (nie tylko dla panów)
myśl pozytywnie
odżywianie
szczypta teorii
porcja praktyki
pierwsza pomoc
profilaktyka
leczenie ostrych obrażeń sportowych
apteczka
udzielanie pomocy
zatrzymanie krążenia / oddychania, pozycja bezpieczna, skaleczenia, stłuczenia, złamania, krwotoki, użądlenia
turystyka
przed wyprawą
"góral" czy trekking?
poznaj swój rower
pozycja podczas jazdy
planowanie trasy
noclegi
samodzielnie czy w grupie?
przepraszam, gdzie reszta ekipy?
wielkie pakowanie
kulinaria
transport roweru
dokumenty i ubezpieczenie
rowerek
pierwszy rowerek
wycieczki z dziećmi
foteliki
andrzej bobkowski
szkice piórkiem (fragmenty)
wyprawy
8 dni w alpach
w 75 dni z wrocławia do egiptu
na antypodach
sajgon-hanoi
w krainie hucułów
wielki kanion i okolice
przez himalaje i karakorum
gdzie ptaki latają do tyłu
czerwona wyspa
titicaca '97
złoty pierścień
przylądek horn
technologia
rama
widelce amortyzowane
kola
piasty
szprychy
obręcze
opony i dętki
napęd
manetki zmiany biegów
przerzutka tylna
przerzutka przednia
kasety i wolnobiegi
łańcuch
linki i pancerze
mechanizm korbowy
hamulce
hamulce tarczowe
hamulce felgowe
pedały
stery
siodełko
wsporniki
wspornik siodła
wspornik kierownicy
kierownica
złote lata
jak szurkowski z szozdą
kalendarium polskiego kolarstwa
tour de pologne
w sieci
wrzuć ciało na damkę czyli jak zatrybić z bajkerem (słowniczek)
o autorach
Przykładowy cytat:
kierowco, truj się sam!
Część osób obawia się jeździć na rowerze po drogach i ulicach ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Tymczasem Environmental Transport Association z Wielkiej Brytanii przejrzało wyniki przeszło 70 różnych badań na temat zanieczyszczenia powietrza w miastach Europy i Ameryki, które wskazywały na to, że:
- poziom zanieczyszczeń wewnątrz wszelkich pojazdów jest wyższy niż na zewnąŧrz;
- samochody osobowe dają bardzo słabą ochronę przed spalinami bądź nie zapewniają jej wcale;
- pasażerowie dużych pojazdów komunikacji publicznej (autobusów, tramwajów) wdychają mniej spalin niż osoby znajdujące się wewnątrz samochodów osobowych, ale więcej niż piesi i rowerzyści;
- najzdrowszym powietrzem oddychają piesi i rowerzyści.
Wynika to z tego, że najwyższe stężenie zanieczyszczeń jest przy gruncie, a rowerzyści trzymają głowę wysoko, znacznie wyżej niż wloty powietrza w aucie. Ponadto, samochody jadą jeden za drugim - kierowca wdycha więc spaliny, które wydali pojazd przed nim. Tymczasem rowerzysta porusza się w dużej mierze niezależnie od strumienia samochodów (albo jest wyprzedzany, albo sam wyprzedza), pozostając nieco poza tunelem spalin.
Ujmując rzecz w liczbach, w porównaniu z osobą jadącą samochodem pokonujący tę samą trasę rowerzysta wdycha ok. 2,5 razy mniej tlenku węgla (czadu), 2 razy mniej tlenków azotu, 6 razy mniej benzenu, 5 razy mniej toluenu i 4 razy mniej ksylenu (za van Wijnen et al, 1995: The exposure of cylists, car drivers and pedestrians to traffic-related pollutants).
Warto zwrócić uwagę, że porównanie to dotyczy jazdy dokładnie tą samą trasą, a w praktyce różnice są nawet większe, gdyż rowerzyści często wybierają trasy alternatywne w stosunku do głównych, najbardziej zanieczyszczonych ulic. Spora część codziennych szlaków prowadzi bocznymi uliczkami, przez parki i osiedla. Nawet na wytyczonej wzdłuż ulicy ścieżce rowerowej czy chodniku poziom zanieczyszczeń jest niższy niż na jezdni.
Reasumując, na skutki zanieczyszczenia powietrza w mieście najbardziej narażeni są kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych. Jednak jest jakaś sprawiedliwość na tym świecie...