images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_Rower_RegulacjaNaprawaKonserwacja.png

Fred Milson

Rower Regulacja Naprawa Konserwacja

GeoCenter International

Warszawa 1996

ISBN 83-86146-81-3

Stron: 168

Format: 27 cm x 21 cm

 

Subiektywna ocena pozycji książkowej: 8 / 10

 

Ocena opisowa:

Nacisk położono przede wszystkim na sprawy techniczne. Książka jest bardzo bogato i starannie ilustrowana. Wszystkie ilustracje są kolorowe.Rysunki zostały zastąpione zdjęciami, co znakomicie poprawia odbiór. Na każde z omawianych zagadnień poświęcono przynajmniej dwie pełne strony. Omówienie zawiera podstawowe informacje, takie jak czas potrzebny do realizacji zadania, poziom trudności, wykorzystanie specjalnych narzędzi. Moim zdaniem książka ta zasłużyła na swoje miejsce w biblioteczce każdego zapalonego rowerzysty, który postanawia zabiegi utrzymaniowe realizować samodzielnie. Należy ją traktować jako podręcznik utrzymania roweru. Nie znajdziemy tu więc wyjaśnienia działania mechanizmów czy np. instrukcji budowy koła rowerowego. Z powodzeniem natomiast przeprowadzimy regulację przerzutek czy hamulców. Szkoda, że książka nie doczekała się wznowień, które zawierałyby np. sposób postępowania z hamulcami tarczowymi, które w między czasie z powodzeniem zaczęły zastępować hamulce klockowe.

 

Spis treści:

 

ROZDZIAŁ 1 Poznaj swój rower

 

Nazwy części

Rower dla dorosłych

Rower dla dorosłych na miarę

Rower dziecięcy

Rower dziecięcy na miarę

W kasku bezpieczniej!

 

 

ROZDZIAŁ 2 Warsztat

 

Podstawowy zestaw narzędzi

Technika jazdy

Zapobieganie kłopotom

Prace przy linkach

Kilka praktycznych porad

 

 

ROZDZIAŁ 3 Pielęgnacja roweru

 

Szybkie smarowanie

Wielkie mycie

Przegląd w 10 minut

Obsługa kół i ogumienia

10 tajemniczych usterek

 

 

ROZDZIAŁ 4 Przerzutki

 

Typy przerzutek

Przegląd i obsługa przerzutki tylnej

Regulacja przerzutki tylnej

Wymiana przerzutki przedniej

Regulacja przerzutki przedniej

Manetki

Nowe linki dla przerzutek

Piasta Sturmey Archer

Torpedo i inne piasty

 

 

ROZDZIAŁ 5 Łańcuch, pedały i korby

 

Części różnych suportów

Przegląd i konserwacja suportu

Konserwacja łańcucha

Rozpinanie i łączenie łańcucha

Wolnobieg

Wielotryby i koronki

Przykręcanie i odkręcanie pedałów

Przegląd i konserwacja pedałów

Noski

Wieńce i korby

Zdejmowanie korb

Wkład suportowy

Oś i miski suportowe cz. 1

Oś i miski suportowe cz. 2

 

 

ROZDZIAŁ 6 Hamulce

 

Typy hamulców

Przegląd i obsługa hamulców

Hamulce cantilever - rozbieranie i regulacja

Wymiana linek w cantilever

Hamulce jednostronne

Wymiana linek w hamulcach jednostronnych

Wymiana klocków hamulcowych

Dźwignie hamulcowe

 

 

ROZDZIAŁ 7 Koła i opony

 

Obsługa i przegląd kół

Odkręcanie kół

Opony i dętki

Łatanie dętek

Rozbieranie piast

Smarowanie i regulacja piast

Wymiana szprych i centrowanie kół

 

 

ROZDZIAŁ 8 Siodła i kierownice

 

Części i ich konserwacja

Kierownice i wsporniki

Owijka i rączki

Siodło z chomątkiem

Wspornik siodła z mikroregulacją

 

 

ROZDZIAŁ 9 Rama i widelec

 

Materiały i wzornictwo

Przegląd i naprawa ramy po kraksie

Ster standardowy

Stery systemu Aheadset i Tioga

 

 

ROZDZIAŁ 10 Dodatki rowerowe

 

Światła

Bagażnik i błotniki

Dodatki mocowane do ramy

Fotelik dla dziecka

W podróży

 

CO TO ZNACZY? Słownik terminów kolarskich

WYKAZ USTEREK

INDEKS

 

 

 

Przykładowy cytat:

 

Prawdopodobnie zdecydowałeś się na rozebranie piast, ponieważ w czasie przeglądu wykryłeś jakieś nieprawidłowości w pracy łożysk. Czekanie na takie objawy jest dopuszczalne jedynie w rowerze szosowym, którego używasz tylko w czasie ładnej pogody. Jeśli jest to rower terenowy, szargany gdzieś po bezdrożach w kałużach błota, to lepiej zglądać mu w piasty jak najczęściej. Cykliścji jeżdżący regularnie w terenie powinni mieć nawyk rozbierania piast co parę miesięcy, podczas gdy kolarze szosowi mogą to robić raz na parę lat, jeżeli koła kręcą się lekko.


Większość piast ma różnego rodzaju uszczleniacze gumowe służące do ochrony przed wilgocią, lecz nie wytrzymują one każdych warunków. Nigdy nie myj roweru wodą pod ciśnieniem, choćby nie wiem jak był brudny.

 

Niektóre uszczelniacze przylegają do kołnierzy piast i są osadzone z zewnątrz na osiach, kontrach lub konusach. Bardzo często uszczelniacz jest wciśnięty w otwór kołnierza przylegając do konusa. W przypadku wymiany kulek trzeba go ostrożnie wydłubać. Ten typ uszczelniacza bywa uzupełniany dodatkowym uszczelniaczem gumowym produkowanym przez wielu różnych wytwórców. Jest on przeznaczony do rowerów górskich, ale nie ma żadnych powodów, aby nie stosować go też w innych typach rowerów.

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.