images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_VademecumWydanieI.jpg

praca zbiorowa

Vademecum turysty kolarza

wyd. I: Sport i Turystyka

Warszawa 1975

ISBN 83-7005-035-2

Stron: 196

Format: mniejszy niż B5 (16,5 cm x 12 cm)

 

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

5 / 10

 

Ocena opisowa:

Pierwsze wydanie pozycji, która miała latami służyć turystom aktywnie wykorzystującym rower. Większość książeczki nie przetrwała próby czasu. Co być może zaskakujące zawiera jednak sporo użytecznych informacji technicznych, zaczynając od wymiarów ramy, a kończąc na zasadach konserwacji. Spora część książeczki jest przeznaczona na omówienie przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do rowerzysty. Mi najbardziej spodobał się rozdział omawiający aktualną ofertę zakładów Romet. Odniosłem wrażenie, że wydanie I zawierało mniej ideologii i teorii, niż wydanie II.

 

Spis treści:

 

Wstęp

 

ROWER - Ryszard Mielnik

Historia roweru

Z historii kolarstwa

Typy i charakterystyka rowerów produkowanych w Polsce

Rower turystyczny

Dobór roweru

Prawidłowa pozycja na rowerze

Konserwacja

– Czyszczenie roweru

– Smarowanie mechanizmów roweru

– Konserwacja łańcucha

– Uwagi dla użytkowników rowerów z przekładniami wielobiegowymi

Naprawa uszkodzeń

– Rama

– Łożyska toczne

– Koła roweru

– Ogumienie rowerów turystycznych

– Szprychy

– Piasta tylnego koła

– Łańcuch i zębatki napędzane łańcuchem

– Hamulce

– Pedały

– Oświetlenie

– Pompka rowerowa

– Siodło

 

EKWIPUNEK TURYSTY-KOLARZA - Ryszard Mielnik

Ubiór i ekwipunek osobisty

Sakwy kolarskie i ich rozmieszczenie

Sprzęt biwakowy

Namiot

Materac turystyczny

Śpiwór turystyczny

Kuchenka turystyczna

 

NA SZLAKU - Jerzy Goszczyński

Warunki uprawiania turystyki kolarskiej w Polsce

Szosą i przełajem

"Rozkład jazdy"

Dojazd koleją

Ważniejsze zasady ruchu drogowego

Podstawowe zasady ruchu rowerów na drogach publicznych (wyciąg z Kodeksu Drogowego)

Wyprzedzanie

Skrzyżowanie

Zmiana kierunku

Zatrzymywanie i postój

Przechodzień na drodze

Znaki i sygnały

Bezpieczeństwo na szlaku

Technika jazdy

Szybkość jazdy

W górach i pod wiatr

W czasie deszczu

W nocy

Odpoczynki w czasie jazdy

Porządek jazdy

Sygnalizacja

Mapa

Orientacja w terenie

Pogoda

 

PRZYGOTOWANIE WYCIECZKI KOLARSKIEJ - Longin Łukawski

Dobór uczestników wyprawy

Kierownik wyprawy

Inne ważne funkcje

Sprzęt wspólnego użytku

 

FORMY UPRAWIANIA TURYSTYKI KOLARSKIEJ - Longin Łukawski

Spacery rowerowe

Wycieczki jednodniowe

Wycieczki półtoradniowe

Wycieczki wielodniowe

Obozy wędrowne

Kolarskie imprezy turystyczne

 

NOCLEGI, BIWAKOWANIE, ŻYWIENIE - Hanna Cerańska-Goszczyńska

Noclegi

Biwakowanie

– Organizacja obozowiska

– Likwidacja obozowiska

– Pobyt na biwaku

Żywienie

– Składniki pokarmowe

– Zapotrzebowanie energetyczne organizmu

– Planowanie posiłków

 

HIGIENA I PIERWSZA POMOC - Hanna Cerańska-Goszczyńska

Higiena osobista

Higiena jazdy na rowerze

Pierwsza pomoc

– Sztuczne oddychanie i masaż serca

– Omdlenie

– Porażenie słoneczne

– Porażenie prądem elektrycznym i piorunem

– Oparzenia

– Odmrożenia

– Stłuczenia

– Otarcia

– Rany

– Krwotoki

– Uszkodzenia kości i stawów

– Zatrucia pokarmowe

– Ciała obce

– Ukąszenia

– Ukąszenie przez żmiję

– Użądlenia przez owady

– Ratowanie tonących

– Czyrak

– Zaparcie

Apteczka turystyczna

 

KULTURA TURYSTYCZNA - Jerzy Małecki

Karta Turysty

Ochrona środowiska

Rośliny podlegające ochronie

Zwierzęta podlegające ochronie

Parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody

Ochrona zabytków

Zabytki grupy "O" w Polsce

Zasady i kultura zwiedzania

 

WIADOMOŚCI OGÓLNE - Jerzy Goszczyński

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze

Struktura organizacyjna

Jak zostać członkiem PTTK

Kolarska Odznaka Turystyczna PTTK

Regulamin Kolarskiej Odznaki Turystycznej PTTK

Przodownik i instruktor turystyki kolarskiej

Organizacje turystyczne w Europie

Wyciąg z Regulaminu Międzynarodowej Odznaki Kolarskiej AIT

Informacja turystyczna

Obiekty turystyczne PTTK

Adresy zarządów okręgów PTTK

 

BIBLIOGRAFIA

 

OBJAŚNIENIA DO WYBORU ZNAKÓW DOROWYCH (ANEKS)

 

SCHEMATY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU I WYBÓR ZNAKÓŁ DROGOWYCH

 

 

Przykładowy cytat:

Przebitą dętkę naprawiamy w następujący sposób: najpierw szukamy miejsca przebicia przez napompowanie dętki powietrzem. Przebicie można szybko zlokalizować przez zanurzenie opony w wodzie lub przez przystawienie do ucha i nasłuchiwanie, w którym miejscu uchodzi powietrze. Zaznaczamy uszkodzone miejsce, a następnie czyścimy czystą benzyną lub papierem ściernym. Po oczyszczeniu powierzchni dętki i łatki rozprowadzamy cienką warstwę kleju wokół miejsca uszkodzenia na dętce oraz na łatce, a następnie po wyschnięciu kleju (2 - 5 min.) nakładamy łatkę na dętkę mocno przyciskając palcami. Dobrze jest pozostawić przyklejoną do dętki łatkę pod przyciskiem przez kilkanaście minut. W handlu można nabyć gotowe łatki z klejem, wtedy przed ich przyklejeniem zdejmujemy z nich cienką przeźroczystą folię i przyklejamy na dętkę. Naprawioną dętkę posypujemy talkiem i zakładamy wraz z oponą na obręcz. Zakładanie dętki na obręcz rozpoczynać należy od włożenia wentyla w otwór obręczy. Następną czynność przy zakładaniu opony na obręcz rozpoczynamy po przeciwnej stronie wentyla, kończąc ją przy wentylu.

 

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.